1

"מהחווה- אל השולחן" – פרויקט של Yoshimi Kono

האם לגדל שדה ברוקולי בלובי המשרדים הראשיים של חברת ענק נשמע מופרך?
מה לגבי נבטים שנובטים מתחת לספסלים? ואולי עגבניות תלויות מעל חדרי ישיבות?
אין הדברים מופרכים כשמדובר בעיצוב יפני חדשני.

חווה אורבאנית PASONA היא סביבת עבודה ייחודית המעודדת חקלאות אורבנית ירוקה, מחזקת קשרים חברתיים בין העובדים, מעלה את רמת תפוקתם, מערבת קהילות בייצור וחקלאות מקומית, וכל זה בתוך חלל של כמעט 20,000 מ"ר מעוצב להפליא.
חווה אורבאנית  Pasona

הקירות הירוקים שנראים מחוץ לבניין אינם רק אלמנט עיצובי ויזואלי: אלה הם גידולים חקלאיים של יותר מ200 סוגי פרי, ירק, עשבים ואף אורז שאת כולם מגדלים, מטפחים וקוצרים כל עובדי החברה, ולבסוף גם נהנים מהם בארוחות המוגשות בקפיטריה המרכזית. האדריכל היפני Yoshimi Kono אשר אחראי לעיצוב בניין המשרדים משתף את המגזין Dezeen:

"It is important to note that this is not a passive building with plants on the walls, this is an actively growing building, with plantings used for educational workshops where Pasona employees and outside community members can come in and learn farming practices."
חווה אורבאנית Pasona
חווה אורבאנית Pasona
חווה אורבאנית Pasona
המבנה החדש בעל תשע הקומות הפך לחווה אורבאנית מודרנית המקדמת את החקלאות המקומית – נושא המעסיק את הממשלה היפנית זו תקופה ארוכה. (מיזם נוסף מתקיים בחודש הבא בטוקיו נקרא Tokyo Harvest)

יפן מייצרת רק שליש מהתצרוכת החקלאית שלה, וזאת בגלל שמכלל המדינה רק 12% משטחה כשיר לעיבוד חקלאי. היא מייבאת יותר מ50 מיליון טון של מזון בשנה, אשר בממוצע שנתי עובר מרחק של 9,000 מייל (14,500 ק"מ).

המיזם בראש ובראשונה מנסה לעודד חקלאות ותצרוכת מקומית בכך שהוא מוריד את ה”food mileage” (המרחק שהמזון עובר מהחקלאי לצרכן) לאפס, והופך את PASONA HQ לבניין משרדים הגדול ביפן המתקיים באופן עצמאי וישיר בתהליך "מהחווה- אל השולחן".
חווה אורבאנית Pasona

בנוסף, ב Pasona שמים דגש על חינוך וטיפוח דור חקלאים צעיר באמצעות מתן סמינרים, הרצאות וסטאז'ים לסטודנטים מטעם מומחים ואנשי מקצוע, המלווים גם את העובדים בגידוליהם המשותפים. התוכניות מקדמות לימודי חקלאות מסורתית ואורבאנית ומאפשרות הזדמנויות עסקיות העתידיות לשנות את פני החקלאות ביפן ולקרב יותר אנשים לתצרוכת מקומית.
חווה אורבאנית Pasona
Pasona הוא מקום שבו מטעי התפוזים ואנשי עסקים בחליפות מתקיימים יחד, מקום שבו עמיתים לעבודה יכולים לדסקס על פירות העונה באמצע יום עבודה עמוס, מקום שבו הבוסים והעובדים הזוטרים נרתמים יחד בעונת קציר האורז בלובי הבניין. Pasona הוא סביבת עבודה עם כמות H2O נמוך ברמה שמורידה את אחוז ימי המחלה של העובדים ב23% ובכך מעלה את התפוקתיות של החברה. זהו מקום שיוצר קהילה שאכפת לה מהסביבה שלה ומהטבע.
חווה אורבאנית Pasona
חווה אורבאנית Pasona
חווה אורבאנית Pasona
חווה אורבאנית Pasona
הפרויקט מנצל לטובה את התכונות שכבר מושרשות באופי היפני אך נזנחו עם השנים והקידמה- הערצת והאדרת הטבע. חלק מהתאוריות המנסות להגדיר את העם היפני בכלל ואת האופי היפני בפרט מסתמכות על התנאים הגאוגרפים של יפן מראשיתה. יפן היא מדינת איים באוקיינוס השקט, אשר יותר מ70% משטחה הררי ואינו מתאים להתיישבות או לגידולים חקלאים. זוהי מדינה שלאורך ההיסטוריה למדה לחיות בשלום עם אסונות טבע שונים – רעידות אדמה, טייפונים, צונאמים ושרפות. יפן היא גם מדינה שהדת המקומית שלה- השינטו- מקדשת גורמי טבע כמו השמש, הסערה, הרעם ואת ההרים האינסופיים שלאורכה. אין פלא אם כך כי תרבות יפן מושתתת על אהבת הטבע והערכתו.
הארכיטקטורה היפנית תמיד קידשה את הטבע ביחס למבנה ידי אדם, והשתלבה בו בצורה צנועה ומאוזנת, הן מבחינת חומרים והן מבחינת העיצוב.

החווה האורבאנית Pasona הינה אינטרפרטציה חדשנית לשילוב הרמוני של אדם, המבנה בו הוא מתקיים והטבע המכיל אותו וגם המאכיל אותו. וכפי שKono מסביר:
"Pasona Urban Farm is beyond aesthetic and visual improvement. It creates a unique workplace environment that promotes worker’s productivity, mental health, and social interaction and engages the wider community of Tokyo by showcasing the benefits and technology of urban agriculture.”

תמונות בחסות KONODESIGN