takashi-murakami-monster-film-2

Murakami X 2

שני היוצרים היפנים בעלי מוניטין עולמי- האחד בתחום הכתיבה והשני בתחום האמנות המודרנית- השיקו בחודש אפריל את האנטרפרטציה שלהם לאסון שיפן חוותה לפני שלוש שנים.
Haruki Murakami
הארוקי מורקמי וטאקשי מורקמי הם שני יוצרים אשר ייצאו את עבודותיהם גם מחוץ ליפן ובעיקר לארצות הברית, וידועים בביקורת החברתית שהם מעבירים לאורך השנים על יפן. הגיבורים של הארוקי משקפים את המצוקה הנפשית של בדידות וניכור מהחברה שעוברים רבים מבני הנוער ביפן, שמסתיימת במקרים רבים בהתאבדות. סיפוריו זוכים לשבחים בינלאומיים יחד עם ביקורות נוקבות מטעם איחוד הסופרים היפני.
טאקשי היה זה שהחדיר מושג חדש לעולם האמנות המודרנית- Superflat- המושפע מהאנימציה והפופ-ארט היפני כביטוי לביקורתו על האובססיה לצרכנות ביפן הפוסט מלחמתית.
Superflat
עבודתו האחרונה היא סרט בדיוני "עיני המדוזה" מבטאת את הבעיתיות במערכת החברתית- פוליטית ביפן אחרי האסון. ביקורתו מיוחסת בעיקר להתמודדות של הממשלה עם בעית הכורים האטומיים שיפן טיפחה לאורך השנים. כמו כן, נושאים חברתיים שונים כמו חרם חברתי עולים בסרטו המיועד בעיקר לילדים, אך פונה לכל שכבות הגיל. הגיבור בסרטו הוא מאסאהי- ילד בן 9 אשר איבד את אביו ב11 במרץ. הוא ואימו עוזבים לעיר חדשה, ארוע מחריד לכל ילד יפני העומד בפני חרם חברתי קשה. אך מאסאהי לא לבד: הוא מוצא "חבר" – יצור חמוד בדמות מדוזה שהוא קורא לו קוראגי-בו. כשהוא מגיע לבית הספר מאסאהי מגלה כי לכל ילד יש חבר דומה הנראה רק לילדים, ולעולם לא למבוגרים. הילדים שולטים ביצורים דרך שלט, מה שנותן להם את האשלייה שהם בשליטה מסויימת. אולם היצורים בעצם נוצרו על ידי תאגיד ממשלתי כקונספירציה לספיגת אנרגיה שלילית שתשמש לבסוף ככח-על הרסני. "עיני מדוזה" משקף את הפחדים והחרדות בחברה היפנית הנובעות מחוסר אמון בממשלה האחראית על הזיהום, הקרינה הרדיואקטיבית, וכמו כן על הבידוד החברתי.
Jellyfish's eyes

שם הסרט ביפנית "Mememe no kurage"- מתייחס לשלוש זוגות עיניים (me), הצופים ומפקחים עלינו מלמעלה (הכוונה לממשלה כמובן), ומרמז בדרכו האמנותית של מורקמי על כך שכל חוויה היא מעבר למה שנראה לעינינו בלבד.

יצירתו הנוכחית של הארוקי הרבה יותר מסתורית (כפי שהשם מרמז "Colorless Tsukuru Tazaki and the Year of His Pilgrimage") ואין עדיין פרוט מלא שלה, מאפיין ידוע של הסופר הממעט במתן סקירת העלילה בצאת הספר. מיליוני מעריצים המתינו לצאת הרומן החדש אחרי תקופת שקט של שלוש שנים, וכך הסקרנות והמסתוריות סביבו העלו את המכירות למיליון עותקים בשבוע הראשון.
Tsukuru Tazaki
אחרי אסון ה-11 במרץ מורקמי החל לבקר באופן אגרסיבי את מדיניות הפרו- גרעינית – דבר שככל הנראה השפיע על כתיבת הרומן החדש. עובד חנות ספרים מיצ'יקו מאמורו בן 52, אשר קרא את הספר בשעתיים, מסר לאסאהי שינבון כי הסיפור בנוי כנגד השתלשלות האירועים הנבעו מרעידת האדמה הגדולה ואומר כי "לספר יש מסרים חזקים, כמו גם מסרים מעודדים".
ואיך פרנץ ליסט המלחין האוסטרי קשור לכל זה?… את זה תגלו בעוד כשנה, כשהספר יראה תרגום לשפות אחרות.